Perniagaan Rangkaian Di salahtafsirkan
Fakta dalam kehidupan seharian, kita sering berkongsi tentang sesuatu perkara yang kita suka atau tidak suka dengan saudara-mara, rakan-rakan dan kenalan terdekat. Contohnya kita bercerita tentang Filem, Barangan Dapor atau barangan harian yang dibeli.
Secara teknikal, definasi Pemasaran Rangkaian (Network Marketing) adalah seperti berikut :
Pemasaran Rangkaian adalah sistem pengedaran barangan atau perkhidmatan melalui ribuan rangkaian Jurujual atau Pengedar. Pengedar tersebut mendapat mendapat imbuhan kewangan, dengan cara menjual barangan atau perkhidmatan secara terus dan juga dengan merekrut dan menaja jurujual lain menjadi sebahagian daripada ‘downline’ atau organisasi jualannya. Pengedar akan mendapat komisen bulanan dan bonus daripada jumlah jualan yang dihasilkan oleh organisasi jualannya (‘downline’).
Ooops.. anda mungkin berkata “Pemasaran Rangkaian adalah untuk salesman atau jurujual dan bukan untuk saya”. Itu silap sama sekali. Anda tidak perlu menjadi Super Salesman untuk membina perniagaan Pemasaran Rangkaian. Ini adalah kerana pengalaman tidak diperlukan jika anda mampu berkomunikasi dengan baik tentang produk atau perkhidmatan yang anda suka dan sedang menggunakannya, ia bermakna anda mampu untuk berjaya membina perniagaan Pemasaran Rangkaian anda sendiri.
Berikut adalah beberapa perkara BENAR dan TIDAK BENAR tentang Pemasaran Rangkaian:
1. Pemasaran Rangkaian atau Multi Level Marketing (MLM) adalah sah disisi undang-undang. Ia bukanlah tidak beretika.
2. Pemasaran Rangkaian bukanlah satu cara atau peluang mendapatkan wang untuk cepat kaya melalui pembayaran orang yang menjadi ahli. Itu adalah Skim Piramid.
3. Pemasaran Rangkaian bukanlah Skim Piramid yang tidak sah mengikut undang-undang (illegal) dan tidak beretika langsung.
4. Pemasaran Rangkaian bukan peluang untuk CEPAT KAYA!!.
5. Pemasaran Rangkaian bukan dibuat dengan perkiraan mudah bahawa mereka yang gagal akan membayar mereka yang berjaya. Itu juga Skim Piramid.
6. Pemasaran Rangkaian bukan peluang untuk membiarkan orang lain membina organisasi jualan untuk anda.
7. Pemasaran Rangkaian bukan hanya untuk Jurujual (salesman).
8. Pemasaran Rangkaian tidak mahal. Tidak seperti perniagaan lain, modal untuk bermula selalunya rendah, kebiasannya kurang dari RM2,000 dan kebanyakannya adalah dibawah RM500.
9. Pemasaran Rangkaian bukanlah satu cara untuk syarikat menjual inventori atau stok pada jumlah yang besar dan banyak kepada Pengedar.
10. Pemasaran Rangkaian bukanlah cara syarikat menjual sesuatu produk yang tidak diinginkan oleh pasaran atau produk yang tidak digunakan.
11. Pemasaran Rangkaian bukan lesen untuk menjual barangan pada harga yang terlalu mahal dan yang sengaja dinaikkan.
12. Pemasaran Rangkaian bukan untuk mereka yang tidak mahu bekerja keras.
13. Pemasaran Rangkaian bukan untuk mereka yang tidak boleh atau tidak mahu mengikut sistem berkesan yang boleh membawa kepada kejayaan.
Sebagai satu profession, Pemasaran Rangkaian membuka pintu menjemput semua orang tanpa mengira jantina, pengalaman, pendidikan, kedudukan kewangan untuk bersama-sama membina perniagaan yang mempunyai potensi keuntungan lumayan. Dengan kata lain, ramai professional menyertai perniagaan ini seperti doktor, peguam dan lain-lain, tetapi tidak kurang juga mereka yang baru selesai pengajiannya. Perniagaan ini boleh dilakukan secara penuh masa atau secara part-time. Ianya satu-satu perniagaan dimana anda boleh mencapai kejayaan yang anda tidak pernah mimipikan.
Seperkara lagi, Ia bukanlah satu profession dimana semua orang yang menyertainya boleh berjaya, tetapi ia menjanjikan kejayaan kepada mereka yang boleh memberikan komitmen dan pengorbanan yang diperlukan.
Ulasan
Catat Ulasan